حرف هایی برای نگفتن

هرچی آرزوی خوبه مال تو...

حرف هایی برای نگفتن

هرچی آرزوی خوبه مال تو...

نصیحتی پدرانه

وظیفه تو در برابر دوستان.

در برابر برادرت این مطالب را بر خود تحمل کن:به هنگام قطع‏رابطه از ناحیه او تو پیوند نما، و هنگام قهر و دوریش،لطف و نزدیکى.

در برابر بخلش،و بذل و بخشش.و در زمان دوریش،نزدیکى،به هنگام سخت‏گیریش نرمش به هنگام جرمش قبول عذر،آنچنانکه گویا تو بنده او هستى.

و او صاحب نعمت تو است.(اما)بر حذر باش از اینکه آنچه گفته شد درغیر محلش قرار دهى یا درباره کسى که اهلیت ندارد به انجام رسانى.هرگزدشمن دوست‏خود را به دوستى مگیر!که با اینکار با دوستت‏به دشمنى برخاسته‏اى‏نصیحت‏خالصانه خود را براى برادرت مهیا ساز!خواه نیک باشد یا بد،خشم را فرو خور که من جرعه‏اى شیرینتر و خوش سرانجام‏تر و لذت‏بخش‏تراز آن ندیدم.با کسیکه با تو به خشونت رفتار کند نرمى پیش گیر،که بزودى‏او در برابر تو نرم خواهد شد.با دشمن خود با فضل و کرم رفتار کن،که‏در میان یکى از دو پیروزى شیرین‏ترین را بر گزیده‏اى.اگر خواستى پیوندبرادرى و رفاقت را ببرى جاى دستى برایش باقى بگذار که اگر روزى خواست‏باز گردد و بار دیگر با تو دوست‏شود،بتواند.کسى که بتو گمان نیکى بردبا(عملت)گمانش را تصدیق کن!

هیچگاه به اعتماد رفاقت و یگانگى که بین تو و برادرت هست‏حق اورا ضایع مکن!زیرا آنکه حقش را ضایع مى‏کنى با تو برادر نخواهد بود.

سعى کن خاندانت‏بدترین افراد نسبت‏به تو نباشند.به کسیکه با تو علاقه‏ندارد علاقمند مباش! نباید برادرت در قطع پیوند برادرى نیرومندتر از تو دربر قرارى پیوند،و نه در بدى کردن قویتر از تو در نیکى کردن باشد! ظلم و ستم کسیکه بر تو ستم مى‏کند زیاد بر تو گران نیاید چرا که در حقیقت‏بزیان خود و سود تو تلاش مى‏کند(و سرانجام بر او پیروز خواهى شد) پاداش‏کسیکه تو را خوشحال مى‏کند این نیست که باو بدى کنى..... 

 

وصیت امام علی(ع) به فرزندش امام حسن(ع)

نظرات 1 + ارسال نظر
هاشمی جمعه 1 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 06:06 ب.ظ

زیبا بود:)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد